Stichting voor bijzonder en openbaar primair en voortgezet onderwijs in de regio Haaglanden
LUCAS ACADEMIE

Anders kijken naar gedrag in het S(B)O

woensdag 27 oktober 2021
Ben jij werkzaam in het S(B)O als leerkracht, leraarondersteuner of onderwijsassistent? Vraag jij je geregeld af wat jij in jouw rol richting het speciale kind kunt doen om hem/haar verder te helpen? Zoek jij dagelijks naar de uitdaging wat ‘past’? Kom dan naar onze Themaconferentie waarin we tools aanreiken die gericht zijn op de praktijk en direct toepasbaar! 

Na ontvangst met koffie en wat lekkers ontmoeten we elkaar via speeddates. Na wat energizers zijn we klaar voor de workshops waar je ter plekke uit kunt kiezen. 

 

 

Programma

13.15 uur Inloop
13.30 uur Welkom, speeddates en energizers
14.00 uur Pauze en netwerken
14.30 uur Workshoprondes
16.00 uur Einde

 

Workshops

Je kunt kiezen uit een van de onderstaande workshops:

 

Preventief handelen, het herkennen van signalen

Het verder kijken dan het gedrag wat je ziet, je afvragen waarom een kind dat gedrag laat zien en dáár je begeleiding op aanpassen maakt onderwijs passend. De vraag hierbij is: Waarom laat een leerling dit gedrag zien? Daarvoor is het nodig dat je weet hebt van een eventuele informatieverwerkingsstoornis bij de leerling. Dat je (h)erkent wat het hebben van ADHD, autisme of onveilige hechting betekent voor de manier waarop dit kind zijn leven (be)leeft. Dat bepaald gedrag geen onwil, maar onmácht laat zien. En dat je jezelf afvraagt: Wat betekent dit nu voor mijn handelen? Let op: deze workshop duurt wat langer dan de andere workshops! (tot 16.30 uur)

  

Workshopgever: Suzanne Agterberg 

 

 

 

Natuurlijke consequenties

Het doel van natuurlijke consequenties is het aanmoedigen van kinderen om verantwoordelijk te zijn voor hun keuzes en beslissingen. Het gaat dus niet om het afdwingen van gehoorzaamheid, maar om het kind te wijzen op de consequentie van zijn/haar gedrag. Hoe pak je dit aan in de klas? Wat betekent dit voor jouw taalgebruik en manier van handelen? 

 

Workshopgever: Annemiek Turfboer (adjunct-directeur en locatieleider) SO De Opperd

 

 

 

 

Een moeilijke klas.. wat nu: aan de slag met groepsdynamiek

Wat doe je als de (werk)sfeer in de klas ernstig verstoord is? Als het gedrag tussen leerlingen en jou als leerkracht negatief is, ga je niet met plezier naar je werk.

Hoe kun jij als leerkracht dit ten goede keren en er weer een positieve leeromgeving van maken?

 

Workshopgevers:

Wilma Timmer (directeur) en Mariska van Oosten (interne coach en ambulant begeleider)

SBO Het Avontuur

  

 

 

 

Hoe overleef ik mijn eerste jaar op het S(B)O

Als startende leraar in het in het s(b)o kan het eerste jaar nogal overweldigend zijn en heb je misschien behoefte om te sparren met startende collega's in het Speciaal (basis) onderwijs. Onze collega's van SBO het Avontuur geven je tips en trucs en gaan graag met je in gesprek!

 

Workshopgevers: Danique Smit, Marissa Altena & Jojanneke van der Linden

SBO het Avontuur 

  



Teken je gesprek

Met Teken je gesprek kun je een gesprek visueel maken via symbolen, kleuren en een korte beschrijving. ‚ÄčOp deze manier heb je als leerkracht of begeleider een concreet middel in handen, waarbij je gestructureerd met een kind (vanaf acht jaar), kunt praten en tekenen over allerlei levenszaken. De gesprekstekening geeft de probleemdrager letterlijk zèlf zicht op zijn problemen en biedt een ‘nieuw perspectief’ waar vanuit je zèlf kunt komen tot inzicht en oplossing. Enkele collega's van SBO het Avontuur hebben deze training bij Adinda de Vreede gevolgd en nemen je mee in een workshop. 

 

Workshopgever: Ineke de Water, SBO het Avontuur 

 

Creëren van randvoorwaarden om te leren

Als onderwijsondersteuner heb je in het S(B)O een belangrijke rol. Welbevinden en betrokkenheid zijn belangrijke voorwaarden om tot leren te komen, maar speelt bv. ook autonomie een rol. Autonomie geven betekent niet dat je de leerlingen maar hun gang laat gaan en ze laat doen wat ze willen. Biedt structuur en legt uit waarom iets moet gebeuren. Praat zoveel mogelijk met het kind in plaats van over het kind. Tijdens deze workshop gaan we in op de randvoorwaarden voor S(B)O leerlingen om te leren. 

 

Workshopgever: volgt  

 

 

 

 

 

Leervoorkeuren

Lees meer over 'Voorkeuren van leren'
Participeren
Participeren
Kennis verwerven
Kennis verwerven

NPO

Lees meer over Nationaal programma onderwijs

C

Sociaal-emotioneel

Bijeenkomst

Tijd: 13.30 - 16.00 uur
Locatie: op een van onze scholen
Doelgroep: Leerkrachten, leraarondersteuners en onderwijsassistenten in het S(B)O
Kosten: Aan deze activiteit zijn voor deelnemers geen kosten verbonden. 
Annuleren: Annulering tot 1 week voor de bijeenkomst is kosteloos, hierna zal €25,- in rekening worden gebracht bij de school voor reeds gemaakte kosten.
Meld je aan