Gedragsparade (po)
woensdag 20 maart 2024
Hoe stimlueer jij gewenst gedrag in jouw klas? En hoe ga je om met ongewenst en voor jou lastig gedrag? Laat je tijdens deze Gedragsparade inspireren en leer meer te relativeren. Met aandacht voor gedrag van jonge kinderen, (pre)pubers, groepsdynamiek, activerende werkvormen en nog veel meer. Voor leraren, pedagogisch medewerkers en ondersteuners.
Programma 13.30 | Inloop |
14.00 | Workshopronde 1 |
15.00 | Workshopronde 2 |
15.55 | Paradepauze |
16.15 | Interactieve lezing: De roep van de groep |
17.15 | Afsluiting |
Interactieve Lezing: De roep van de groep
Je herkent dat misschien wel. Een klas of groepje loopt niet of niet zo lekker. Je hebt als leraar/-ondersteuner al veel geprobeerd, maar krijgt er niet goed vat op. Symptomen als te druk, onrustig of (te) stil, ondermaats presteren, motivatieproblemen in de klas of pestgedrag onderling, komen meestal voort uit ongewenste groepsdynamiek en kunnen tot een onveilig leer- en leefklimaat leiden. Daarbij lijkt autonomie van leerlingen en ouders steeds vaker over te gaan in zelfbepalend gedrag. Hoe kan je als leraar hier grip op krijgen?
In deze lezing gaan we dieper in op de belangrijkste vragen met betrekking tot groepsdynamiek:
- Wat maakt dat de leerlingen in de context van deze klas zich gedragen zoals ze dat doen (bij deze les, op dit tijdstip, bij deze leraar)?
- Wie speelt daar welke rol in en waarom? Hoe breng je dit als leraar in kaart, ook als het minder goed waar te nemen is?
- Wat betekent dat voor de individuele leraar, de (eventueel) andere lesgevende collega’s, het ondersteuningsteam en de leidinggevende?
- Wat kun jij als leraar of leraarondersteuner doen en wat kun je samen als team doen?
Deze interactieve lezing wordt verzorgd door Douwe van Dijk. Douwe is naast lerarenopleider bij de Hogeschool van Amsterdam ook trainer en (team)coach bij Buro Wijzicht op het gebied van groeps- en teamdynamisch werken. Dit past hij toe in de onderwijs- en sportsector.
Workshops
Maak je keuze uit de volgende workshops:
| Shaddy Mirza deelt het interculturele model Beschermjassen. In gesprek met leerlingen neem je jouw eigen culturele bagage mee, waardoor je oordeelt en handelt vanuit jouw eigen context. Verken jouw kwetsbaarheden vanuit jouw achtergrond en leer van perspectief te wisselen. Dit leidt tot creatieve oplossingen die je kunt toepassen in de praktijk. Meer lezen over Beschermjassen kan hier. |
| Jiska Zandijk is gespecialiseerd in het jonge kind en heeft een opleiding tot Talentbegeleider en de opleiding Slimme Kleuters gevolgd. Inmiddels staat zij al ruim twaalf jaar voor de klas en hebben de kleuters haar hart gestolen. In deze bijeenkomst vertelt Jiska meer over Slimme kleuters en hun gedrag, hiernaast geeft ze praktsiche handvatten om morgen mee aan de slag te gaan! |
| Kelly Stokkers en Marissa Altena zijn beide werkzaam op SBO Het Avontuur. In deze workshop nemen zij je mee in de wereld van Positive Behavior Support (PBS) en emotieregulatie. Hiernaast geven zij handvatten voor het voeren van gesprekken met jouw leerlingen. |
| Tijdens deze workshop staat omgaan met lastig gedrag centraal. Els Raedts en Saskia de Rotte van SBO Het Avontuur geven je veel praktische tips en handvatten die je direct kunt inzetten in je eigen klas. Na deze workshop herken je verschillende lastige situaties en weet je hoe je deze kunt aanpakken! |
| Bianca Berndsen is live tekenaar, werkzaam bij studio Leff en weet alles over visueel communiceren. In deze sessie leer je hoe je visualisaties kunt inzetten bij (lastige) gesprekken met leerlingen. Door zelf te tekenen, maar Bianca neemt ook gespreksbladen mee waarmee je in jouw klas aan de slag kan. |
Kunst afkijken
Participeren
Kennis verwerven
Bijeenkomst
Tijd: | 14.00 - 17.15 |
Locatie: | KC Cascade, Delflandlaan 6 in Voorburg |
Doelgroep: | leerkrachten, ib'ers en klassenassistenten in het po |
Kosten: | Aan deze bijeenkomst zijn geen kosten voor de deelnemers verbonden. |
Annuleren: | Annulering tot 1 week voor de bijeenkomst is kosteloos, hierna zal €25,- in rekening worden gebracht bij de school voor reeds gemaakte kosten. | | |
Meld je aan