LucasAcademie: een plek waar leren, ontmoeten en creƫren samenkomt.
PO
VO
Themalijn: Rekenen-wiskunde
In het schooljaar 2024-2025 wordt binnen het bovenbestuurlijke netwerk Rekenen gewerkt aan het vertalen van de nieuwste rekeninzichten naar de eigen school.
![](cp/uploads/hipe_content/shutterstock_1078335890(2).jpg)
Binnen het leernetwerk Rekenen stond afgelopen jaar het bewegend leren en rekenen centraal. Gekeken is er naar wat in de (wetenschappelijke) literatuur bekend is over bewegend leren en rekenen en hoe je dit vertaalt naar concrete activiteiten? Het leernetwerk ontwikkelde een prachtig, praktisch
activiteitenboek per bouw. Ben je op zoek naar inspiratie voor bewegend leren in combinatie met rekenen? Download de rekenkaarten hier per bouw:
- groep 3 en 4
- groep 5 en 6
- groep 7 en 8
Wil je alle kaarten in één keer downloaden? Dat kan hier.
De themalijn Rekenen-wiskunde past bij de themalijn Basisvaardigheden en het koersthema 'Toekomstgericht onderwijs' en 'Doorlopende lijnen'.
Activiteiten PO & VO.
Bovenbestuurlijk leernetwerk rekenen
woensdag 18 september 2024
Dit netwerk is bedoeld voor rekencoördinatoren, ib’ers en leerkrachten die een voortrekkersrol vervullen op het gebied van rekenen. In vijf bijeenkomsten, verzorgd door Expertis, komen alle onderwerpen over effectief rekenonderwijs aan bod. Daarnaast ga je aan de slag met een eigen leerttraject op jouw school.
Verder lezen ›
Impuls Reken- en wiskundeonderwijs
woensdag 25 september 2024
Op elke school wordt gewerkt aan het verbeteren van de basisvaardigheden. Om specifiek de basisvaardigheden rekenen en wiskunde te versterken, heeft het projectteam Impuls Basisvaardigheden samen met de LucasAcademie het traject "Impuls Reken- en Wiskundeonderwijs" ontwikkeld.
Verder lezen ›
Conferentie Basisvaardigheden: met Jelle Jolles
woensdag 13 november 2024
Laat je tijdens deze conferentie inspireren door prachtige voorbeelden uit de praktijk van onze scholen op het gebied van taal, lezen, rekenen en burgerschap. En bezoek de lezing van neuropsycholoog Jelle Jolles, over het stimuleren van taalvaardigheid om zo zelfinzicht en zelfregulatie bij leerlingen te bevorderen.
Verder lezen ›
Werken aan passende opbrengsten met de referentieniveaus taal en rekenen 2024-2025
woensdag 27 november 2024
Scholen verschillen in leerlingpopulatie en de visie op leren en ontwikkelen. Maar elke school onderschrijft dat iedere leerling de kans moet krijgen om zijn leerpotentieel optimaal te benutten. Voor de basisvaardigheden taal en rekenen houdt dit in dat de leerling het referentieniveau moet kunnen behalen dat bij zijn leerpotentie past.
Verder lezen ›