LucasAcademie: een plek waar leren, ontmoeten en creƫren samenkomt
PO
VO
Themalijn: Rekenen-wiskunde
In het schooljaar 2024-2025 wordt binnen het bovenbestuurlijke netwerk Rekenen gewerkt aan het vertalen van de nieuwste rekeninzichten naar de eigen school.
Binnen het leernetwerk Rekenen stond afgelopen jaar het bewegend leren en rekenen centraal. Gekeken is er naar wat in de (wetenschappelijke) literatuur bekend is over bewegend leren en rekenen en hoe je dit vertaalt naar concrete activiteiten? Het leernetwerk ontwikkelde een prachtig, praktisch
activiteitenboek per bouw. Ben je op zoek naar inspiratie voor bewegend leren in combinatie met rekenen? Download de rekenkaarten hier per bouw:
- groep 3 en 4
- groep 5 en 6
- groep 7 en 8
Wil je alle kaarten in één keer downloaden? Dat kan hier.
De themalijn Rekenen-wiskunde past bij de themalijn Basisvaardigheden en het koersthema 'Toekomstgericht onderwijs' en 'Doorlopende lijnen'.
Activiteiten PO & VO
Conferentie Basisvaardigheden: met Jelle Jolles
woensdag 13 november 2024
Laat je tijdens deze conferentie inspireren door prachtige voorbeelden uit de praktijk van onze scholen op het gebied van taal, lezen, rekenen en burgerschap. En bezoek de lezing van neuropsycholoog Jelle Jolles, over het stimuleren van taalvaardigheid om zo zelfinzicht en zelfregulatie bij leerlingen te bevorderen.
Verder lezen ›
Visie- en beleidstraject Rekenen en wiskunde VO
dinsdag 19 november 2024
Tijdens dit traject ga je aan de slag met het (door)ontwikkelen van een visie- en beleidsplan. Het traject bestaat uit vier bijeenkomsten en geeft je inzicht in de te ondernemen stappen. Tussen de bijeenkomsten is tijd om met deze informatie op je eigen school aan de slag te gaan en het gesprek te voeren. Het belangrijkste doel is het creëren van draagvlak, wat een voorwaarde is voor succesvol beleid.
Verder lezen ›
Passende opbrengsten met de referentieniveaus taal en rekenen
vrijdag 07 maart 2025
Scholen verschillen in leerlingpopulatie en de visie op leren en ontwikkelen. Maar elke school onderschrijft dat iedere leerling de kans moet krijgen om zijn leerpotentieel optimaal te benutten. Voor de basisvaardigheden taal en rekenen houdt dit in dat de leerling het referentieniveau moet kunnen behalen dat bij zijn leerpotentie past.
Verder lezen ›