LucasAcademie: een plek waar leren, ontmoeten en creëren samenkomt
Themalijn: Leiderschap
De LucasAcademie organiseert jaarlijks leertrajecten en activiteiten die bijdragen aan jouw leiderschapsontwikkeling als leraar, middenmanager of schoolleider. We onderscheiden vijf fasen in het traject van leiderschap, waar verschilende leertrajecten en activiteiten onder vallen.
Interesseren: | Het oriënteren op een leiderschapsfunctie: wat kan ik en wat wil ik? |
Opleiden: | Kennis en ervaring over leiderschap ontwikkelen door het volgen van een opleiding/leertraject. |
Toeleiden: | Het toeleiden naar een passende en gewenste leiderschapsrol. |
Begeleiden: | Begeleiding van leidinggevenden door mentoring, coaching en advisering. |
Doorontwikkelen: | Verdiepende kennis en ervaring verwerven en bezinning en herijking van je ambities. |
Leertrajecten gaan over het ontwikkelen van je eigen (persoonlijk) leiderschap. De activiteiten gaan meer over de organisatie van het onderwijs, zoals financiën, personeelsbeleid en juridische zaken.
De themalijn Leiderschap past bij de koersthema’s ‘toekomstgericht personeelsbeleid’ en ‘Sturingsfilosofie’.
Leertrajecten
Activiteiten
Activiteiten PO & VO
Intervisie startende schoolleiders in het middenmanagement
woensdag 20 november 2024
Ben je nieuw in je rol als teamleider of afdelingsleider en wil je met collega's uit andere scholen op professionele wijze ervaringen uitwisselen en vraagstukken vanuit de dagelijkse praktijk samen beantwoorden? Schrijf je dan in voor de intervisiegroep startende schoolleiders in het middenmanagement.
Verder lezen ›
Crisistraining: de eerste stappen bij een crisis
vrijdag 29 november 2024
Schoolleiders kunnen geconfronteerd worden met incidenten en calamiteiten. Binnen Lucas Onderwijs zijn er afspraken over hoe dan te handelen. Die staan in het calamiteitenplan. Het trainen van omgaan met deze situaties is een voorwaarde voor het goed afhandelen van een calamiteit.
Verder lezen ›
Crisistraining 2
vrijdag 29 november 2024
Schoolleiders kunnen geconfronteerd worden met incidenten en calamiteiten. Binnen Lucas Onderwijs zijn er afspraken over hoe dan te handelen. Die staan in het calamiteitenplan. Het trainen van omgaan met deze situaties is een voorwaarde voor het goed afhandelen van een calamiteit. Deze training voor schoolleiders is praktisch van aard.
Verder lezen ›
Stafmodule Het proces van nieuwbouw
dinsdag 14 januari 2025
Een nieuw schoolgebouw staat er niet van de ene op de andere dag. Het is een traject van jaren, wat een schooldirecteur misschien maar een keer in zijn of haar carrière doorloopt. Leer meer over dit intensieve traject waarin de projectleiders nieuwbouw van FZ nauw samenwerken met de schooldirecteur.
Verder lezen ›
Hoe krijg ik ze mee? (OOM - verdieping)
woensdag 15 januari 2025
HOE krijg je ze mee? Dat is een belangrijke vraag als jij iets op school wilt veranderen. Want veranderen doe je nooit alleen en als je mensen niet meekrijgt, dan lukt het niet. In dit leertraject gaan we op zoek naar antwoorden op de vraag: ‘Hoe krijg je ze mee?’, en wat jouw rol is bij een succesvolle verandering.
Verder lezen ›
Lucas Leidersch(n)apscafé
donderdag 30 januari 2025
Kom je ook naar het Lucas Leidersch(n)apscafé? Geen doel, geen nut, geen opbrengst, geen gedoe, geen resultaat. Je hebt er helemaal niks aan, maar.... het is wel gezellig!
Verder lezen ›
Oriëntatie op Management po - Basis
woensdag 05 februari 2025
Het vormgeven van je ambitie rondom leiderschap. “Het waarmaken van je ambitie is sterk gerelateerd aan hoe je daar zelf inzit“. Vraag jij je weleens af of een leidinggevende functie iets voor jou is?
Verder lezen ›
Workshop over Zorgplicht
donderdag 06 februari 2025
Tijdens deze bijeenkomst krijg je de laatste informatie over de zorgplicht en beantwoorden we je vragen over o.a. toelatingsbeleid, inschrijving en schorsing en verwijdering. Ook is er ruimte voor specifieke vragen uit de praktijk.
Verder lezen ›
Stafmodule Kwaliteitszorg: NCO rapportage
maandag 17 februari 2025
Scholen ontvangen ieder najaar een NCO rapportage. Hierin is veel informatie te vinden over de ontwikkeling en doorstroom van de leerlingen op jullie school. Hoe interpreteer ik deze gegevens en hoe zet ik deze informatie in bij de beleidsvorming van de school?
Verder lezen ›
Passende opbrengsten met de referentieniveaus taal en rekenen
vrijdag 07 maart 2025
Scholen verschillen in leerlingpopulatie en de visie op leren en ontwikkelen. Maar elke school onderschrijft dat iedere leerling de kans moet krijgen om zijn leerpotentieel optimaal te benutten. Voor de basisvaardigheden taal en rekenen houdt dit in dat de leerling het referentieniveau moet kunnen behalen dat bij zijn leerpotentie past.
Verder lezen ›
Stafmodule Klachtenprocedure
woensdag 26 maart 2025
Wanneer een ouder of een medewerker ontevreden is, kan diegene een klacht indienen. Als leidinggevende is het daarom goed om te weten hoe de klachtenprocedure bij Lucas Onderwijs verloopt en wat jouw rol hierin is. Hoe ga je om met de klacht en met diegene die de klacht heeft ingediend?
Verder lezen ›
Stafmodule Hoe bouw je een personeelsdossier op?
dinsdag 15 april 2025
Waarom moet je een personeelsdossier opbouwen en hoe doe je dat dan? Hoe ga je als werkgever om met een arbeidsconflict of disfunctionerende medewerker? Welke verplichtingen heb je als werkgever? En hoe geef je een verbetertraject vorm?
Verder lezen ›
Training Beren op de weg, spinsels in je hoofd
woensdag 25 juni 2025
Pieker je veel, kun je moeilijk 'nee' zeggen? Raak je makkelijk gestrest of zie op tegen een lastig gesprek? Heb je last van uitstelgedrag of blokkeer je op kritieke momenten? We hebben allemaal wel eens last van stress op de werkvloer. Het is de moeite waard om te onderzoeken hoe je hiermee om kunt gaan! Alleen of met een coach.
Verder lezen ›