Gedragsparade (po)
woensdag 18 maart 2026
Iedere leerkracht herkent het: leerlinggedrag dat je soms moeilijk kunt plaatsen. Hoe ga je daarmee om? Tijdens de Gedragsparade po duiken we in de oorzaken, aanpak en preventie van probleemgedrag. Met een inspirerende lezing van gedragsdeskundige Kees van Overveld en praktijkgerichte workshops krijg je nieuwe inzichten én concrete handvatten voor in jouw klas.
Programma
14.00 uur | Inloop |
14.30 uur | Interactieve lezing: Kees van Overveld |
15.30 uur | Paradepauze |
15.50 uur | Workshopronde |
17.00 uur | Einde |
Lezing Kees van Overveld
Waarom doe je dat?! Begrip en aanpak van probleemgedrag
In deze lezing ontdek je hoe je als leerkracht op een duidelijke manier richting geeft aan het gedrag in jouw groep en zo bijdraagt aan een positief leerproces voor alle leerlingen. Met een mix van kalmte, duidelijkheid en vriendelijkheid leer je hoe je een veilige, gestructureerde leeromgeving creëert waarin probleemgedrag minder kans krijgt. Er wordt ingezoomd op de ontwikkeling van emotionele competentie bij leerlingen: want pas als kinderen hun emoties herkennen en reguleren, kunnen zij effectief leren en sociaal functioneren. Kees verbindt hierbij de theorie aan de praktijk.
Over Kees van Overveld
Kees van Overveld is gedragsspecialist, auteur en voormalig docent pedagogiek. Hij is een veelgevraagd spreker op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling en de preventie van gedragsproblemen in het onderwijs. Met zijn heldere uitleg, praktische benadering en grote kennis van zaken weet hij leerkrachten te inspireren én te versterken in hun dagelijks werk.
Kees schreef onder andere de boeken Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs, Vreedzaam leren en Lessen in orde.
Workshops
Tijdens de Gedragsparade kun je één workshop kiezen over de volgende onderwerpen (de exacte inhoud volgt later).
Leerlingen bespreken als het ingewikkeld wordt - Gedrag komt nooit zomaar. In deze interactieve workshop ontdek je welke functies probleemgedrag kan hebben, zoals het zoeken naar aandacht, het vermijden van taken of het verlangen naar sensorische prikkels. Aan de hand van eigen casussen analyseren we de achterliggende motieven van gedrag en onderzoeken we passende en effectieve handelingsstrategieën. Je krijgt praktische tips én leert met andere ogen naar gedrag kijken. Neem voor deze workshop je eigen casus mee.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Traumasensitief lesgeven - Sommige leerlingen dragen onzichtbare bagage met zich mee. In deze workshop leer je hoe je als leerkracht kunt aansluiten bij kinderen die stress of trauma ervaren. Je ontdekt wat trauma doet met het brein en gedrag, en hoe jij als leraar hiermee om kunt gaan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Autismebelevingscircuit - Hoe is het om de wereld te ervaren met autisme? Via het Autisme Belevingscircuit kruip je in de huid van een leerling met autisme. Door prikkelende opdrachten, geluiden, beelden en taal ervaar je hoe het is om overprikkeld te raken, structuur te missen of letterlijk te verdwalen in communicatie. Deze workshop biedt niet alleen inzicht, maar ook begrip en concrete ideeën voor een autismevriendelijke klaspraktijk.

Participeren

Kennis verwerven

Ontdekken
Bijeenkomst
Tijd: | 14.00 - 17.00 uur |
Locatie: | volgt |
Doelgroep: | leraren en oop po |
Kosten: | Aan deze activiteit zijn voor de deelnemer geen kosten verbonden. |
Annuleren: | Annulering tot 1 week voor de bijeenkomst is kosteloos, hierna zal €25,- in rekening worden gebracht bij de school voor reeds gemaakte kosten. |
Meld je aan