Visieontwikkeling ICT en Digitale Geletterdheid
donderdag 23 november 2023
Om de keuzes op het gebied van ICT en digitale geletterdheid te vereenvoudigen en het onderwijs te versterken is een goede, schoolbrede, visie op ICT van belang. In het traject Visie op ICT gaan we vanuit de visie op onderwijs van de school aan de slag met het formuleren of herijken van de visie op ICT. Nadat de visie is geformuleerd, wordt een eerste aanzet voor een plan op hoofdlijnen voor de komende vier jaar uitgewerkt en een concreet plan voor het komende jaar.
Veel scholen maken al gebruik van ICT in het onderwijs, laten leerlingen op een eigen device werken, of overwegen voor iedere leerling een eigen device in gebruik te nemen. In alle gevallen moeten veel keuzes op het gebied van ICT gemaakt worden. Daarbij spelen verschillende factoren een rol zoals techniek, financiën, beschikbaarheid digitaal lesmateriaal, deskundigheid of externe factoren. Ook de verplichting om digitale geletterdheid een plek te geven in een doorlopende lijn binnen het curriculum stelt de school voor keuzes.
Bij het maken van al deze keuzes moet de visie op onderwijs leidend zijn. Vanuit die visie stellen de deelnemers aan dit traject een visie op ICT, of een van de deelaspecten, op. Vanuit die visie wordt een plan op hoofdlijnen opgesteld. Daarbij wordt rekening gehouden met de deskundigheid van de medewerkers, digitale leermiddelen en technologie.
Per traject is er ruimte voor deelname van 4 à 5 vo-scholen.
Meer lezen over de wijze waarop Lucas Onderwijs dit traject vormgeeft? Lees dan de publicatie van een interview dat Kennisnet had met Maike Kouwenhoven en Raymond Trippe.
Bijeenkomsten
Het traject bestaat uit drie bijeenkomst en twee tussentijdse contactmomenten. Voorafgaand aan een bijeenkomst wordt verwacht dat de school zich voorbereid op de volgende bijeenkomst.
Bijeenkomst 1 - 23 novemeber (14.00 - 17.00 uur): Vertalen van de visie op onderwijs naar een visie op ICT; ICT binnen het curriculaire spinnenweb; wat gebeurt er al op de school
Bijeenkomst 2 - 16 januari 2024 (13.00 - 17.00 uur): Vertalen van de visie op ICT naar richtinggevende uitspraken: wat vinden we belangrijk en waar liggen mogelijkheden
Tussentijds contactmoment 1 (online; individueel per school eind november): terugkoppelen aangescherpte visie op ICT en speerpunten
Tussentijds contactmoment 2 (online; individueel per school half december): bespreken plan van aanpak
Bijeenkomst 3 - 8 maart (14.30 - 16.30 uur): Presenteren aangescherpte plan van aanpak en aan de slag met inhoudelijke thema's (uitwerking deel plan van aanpak)
Bij voldoende belangstelling start er in maart 2024 weer een traject.
Doelgroep
Scholen in het voorgezet onderwijs die overwegen ICT-middelen aan te schaffen of bestaande middelen anders/ doelmatiger in te zetten. Scholen in het voorgezet onderwijs die hun visie op ICT willen herijken en meer planmatig aan de slag willen met ICT/digitale geletterdheid. Per school nemen minimaal 3 personen deel aan het traject, waarvan één lid van de directie en twee docenten; dit kan een ICT-coördinator zijn, maar belangrijk is vooral dat het een docent is met lesgevende taken.
Geïnteresseerd?
Wil jouw school deelnemen aan dit traject? Geef dit dan vóór 20 september aan bij Raymond Trippe of Pam van Montfort, afdeling OK&I.

Participeren

Kennis verwerven
Bijeenkomst
Trainer: | Raymond Trippen en Pam van Montfort |
Kosten: | Aan dit traject zijn geen kosten voor de deelnemers verbonden. |
Annuleren: | Door te starten met dit traject, commiteer je je aan deelname aan het gehele traject (3 bijeenkomsten en twee tussentijdse overlegmomenten). |
Meld je aan