Stichting voor bijzonder en openbaar primair en voortgezet onderwijs in de regio Haaglanden
LUCAS ACADEMIE

Lucas Boekenclub: boekrecensie Leren lezen doe je met je lijf

Boeiende gesprekken en verrassende inzichten: dat kenmerkt de bijeenkomsten van de Lucas Boekenclub. Minimaal 4 keer per jaar komen zo’n 16 enthousiaste lezers bij elkaar voor een boekbespreking. Een ding is zeker: dit is een club die de naam 'Leer'-netwerk eer aan doet!

 

Leren lezen doe je met je lijf (januari 2021)

 

Dit keer las de boekenclub ‘Leren lezen doe je met je lijf' van Marijke van Vure. 

Dit boek nodigt uit om ervaringen te delen! We maken kleuters bewust van hun handen door veel te bewegen en spelletjes te doen met twee handen. Zij schrijven nog niet maar “tekenen” de letters na. Let dus op een verkeerde pengreep en verkeerde schrijfwijze van de letters. De vergeten vingers en duimen kun je stimuleren door het ‘opponeren’ waarbij je de duim tegenover je vingers plaatst en dan met je duim herhaaldelijk 4 vingertoppen aanraakt.  

 

Door het gebruik van ‘Lire-kaarten’ kun je een beweging opslaan in de hersenen en al schrijvend de hersenen trainen. Ook in de bovenbouw is het nog de moeite waard om te proberen de bewustwording van het werken met twee handen in te zetten.

 

 

Functioneel optometrist
Ook de ‘functioneel optometrist’ komt in dit boek ter sprake: Onze ogen kijken, maar onze hersenen zien. Kinderen hebben soms moeite met het fixeren op een plaatje of tekst en kunnen soms diepte beter zien door middel van lichttherapie. In het boek vinden we een handige Checklist. Leest de leerling bijvoorbeeld met één oog afgedekt (hand ervoor) of wrijft hij/zij veel in de ogen? Soms is doorverwijzing naar een oogarts nodig.

 

Spelend leren

Nemen we meer tijd en aandacht voor spelen, bewegen en creativiteit of gaan we voor tempolezen? Dit vonden wij deelnemers een mooie vraag. Het boek geeft mooie oefeningen van spelend leren, zoals met een ballon of de touwfiguren (https://www.youtube.com/watch?v=CV8bPqh8sAw )   

En vergeet natuurlijk niet het ouderwetse tollen en knikkeren als mooie motorische spelletjes.

 

PPPP-spel

Het pppp spel uit het boek is gespeeld met een kleine groep leerlingen en heeft als opdracht: leg de combinaties ppbb – ddpp – bddb – pdqb eens neer. De verbazing is mooi als ze zien dat het allemaal dezelfde vorm heeft, maar dan ondersteboven of in spiegelbeeld. Zoals ook met de: u n of f t of a e.

 

 

Verwachtingen bijstellen

Tot slot hebben we ons gebogen over de vraag of we niet voorbij gaan aan de manier waarop een kind zich ontwikkelt en over het bijstellen van onze verwachtingen. Wat als lezen en schrijven moeilijk is? In het boek vonden we de mogelijke oorzaken op een rij en deelden we onze ervaring daarover. Denk bijvoorbeeld aan een veilige thuissituatie, het gehoor en zicht van het kind en of de leerling mogelijk een beelddenker is.

 

 Dit verslag is gemaakt door Angelique Seuren van SBO Pastoor van Ars. 

Ook geïnteresseerd in de Lucas Boekenclub? Mail Loesje van der Geer, de Lucas Boekenclub-netwerktrekker.

 

Lees hier meer boekrecensies. Of kijk hier voor een overzicht van aankomende bijeenkomsten van de Lucas Boekenclub.