Stichting voor bijzonder primair en voortgezet onderwijs in de regio Haaglanden
LUCAS ACADEMIE

Lucas Innovatie Bootcamp: "Nooit meer hetzelfde denken"

 

Our world is too complex for single solutions, too vast for individual action.

THNK.org

 

 

De wereld om ons heen staat niet stil. Sterker nog: verandering en innovatie lijken steeds sneller te gaan en zorgen voor de nodige dynamiek in onze maatschappij. Hoe gaan we in het onderwijs om met die veranderingen? Als school, als leerkracht? Dat is het vertrekpunt geweest voor 12 Lucas-leerkrachten tijdens de eerste Lucas Innovatie Bootcamp 2018/2019. Vanuit 4 scholen – Boldingh, Statenkwartier, Liduina, en Buitenrijck –  hebben leerkrachten in drietallen gewerkt aan een zelf ingebrachte casus.  Een ding is zeker: dat heeft  de deelnemers zélf in ieder geval blijvend veranderd. 

 

 

Waarom innovatie in het onderwijs? 

Lucas Onderwijs is in omvang en in diversiteit uniek. Bovendien staat de wereld om ons heen niet stil. Bestuurlijke, politieke, technische en maatschappelijke ontwikkelingen hebben alle hun uitwerking, ook op het onderwijs. Die complexiteit en snelheid van de ontwikkelingen vragen óók van het onderwijs een andere manier van denken en doen.

 

Verandering

Chrissy van der Errelen is één van die 12 leerkrachten die tot de eerste lichting ‘Bootcampers’ behoort. Zij is werkzaam op Basischool Statenkwartier en zoekt in haar werk van nature graag de uitdaging op. Maar ze merkte ook dat niet iedereen haar enthousiasme om dingen anders te doen, deelt. “We hebben een heel hecht team op onze school. Maar daardoor zijn we ook geneigd om dingen vooral te blijven doen zoals we dat altijd gedaan hebben.” En dat zette Chrissy aan het denken. “Ik begon mij af te vragen waar die verschillen in enthousiasme binnen het team vandaan kwamen, juist omdat we zo’n fijn team hebben hier op school. En ook wat ik eraan kan doen om íedereen binnen ons team in beweging te krijgen.”

 

Design Thinking

De Innovatie Bootcamp is gebaseerd op het principe van Design Thinking. “Met Design Thinking leer je om op een andere manier na te denken over een ‘probleem’. Design Thinking stelt namelijk de ‘klant’ centraal” vertelt Chrissy. “Ik merkte dat door me te verdiepen in de doelgroep ik ineens beter begreep waarom de één iets wel doet, waar een ander totaal niet meebeweegt.” Dat geeft zoveel inzicht dat Chrissy het zelfs een mindset noemt: eentje die gericht is op inzichten in de ander, en op oplossingen. En dus niet op de problemen of spreekwoordelijke beren op de weg. “Na deze bootcamp kan ik nooit meer op mijn oude manier denken.”

 

 

Een voorbeeld uit de praktijk

Wat het effect is als je leert denken vanuit de doelgroep demonstreert Marjolein van Eersel, begeleider van de Innovatie Bootcamp, met een inspirerende case van GH Healthcare. 

GH Healthcare ontwerpt onder andere MRI-scanners. Voor patiënten, en zeker voor kinderen, kan een MRI-scan een beangstigende ervaring zijn. “Kinderen vinden het eng en moeilijk om stil te liggen in een kleine ruimte in een donkere kamer”, legt Chrissy uit. “Maar door de hele behandeling als één groot piratenverhaal in te richten, inclusief schat, wordt het één groot avontuur voor de kinderen.” Bekijk hier de video 

 

Bootcamp

Net als bij een sportieve bootcamp werk je tijdens de Innovatie Bootcamp in groepsverband onder begeleiding van een trainer. En bijna net zo intensief, vertelt Chrissy, want het is een programma waar je naast de bijeenkomsten óók in het eigen in schoolteam aan de slag gaat. Vanaf de eerste bijeenkomst ga je aan het werk tijdens een tweedaagse kick-off. Je formuleert een concrete vraag en je creëert ‘persona’s’. “Doordat we met een profiel van de doelgroep aan de slag zijn gegaan inclusief persoonlijke kenmerken en privégewoonten, doken we er als team gelijk in. Dat was best intensief maar het leverde ons óók direct concrete inzichten op” vertelt Chrissy. “Ik leerde er onder andere van dat het belangrijk is dat mensen zich gehoord willen voelen. De input van het team is daarom bij ons op school nóg belangrijker geworden.”

 

 

Programma Innovatie Bootcamp

Het programma van de Innovatie Bootcamp bestaat uit 7 bijeenkomsten waaronder een 2-daagse kick-off. Ook zijn er coach sessies op de eigen school onder begeleiding van de trainer. “Tijdens de bijeenkomsten kijk je ook mee met de trajecten van de andere scholen. Daar leer je veel van.” Het programma duurt in totaal ongeveer 4 maanden.

 

 

 

Nieuwe inzichten

Chrissy is erg enthousiast over de Innovatie Bootcamp. “Het is een intensief traject waarin je niet alleen tot inhoudelijk nieuwe inzichten komt, maar ook over je eigen mindset.  Je krijgt ook inzicht in hoe je daar zelf instaat. Ik kan in ieder geval nóóit meer op mijn oude manier denken na deze Innovatie Bootcamp!”

 

 

 

 

Meer informatie

Ben je enthousiast geworden na het lezen van het verhaal van Chrissy? Lees dan verder op de site: daar vind je alle informatie over de bootcamp die start in oktober 2019. Lees verder

 

Wil jij je aanmelden voor de Innovatie Bootcamp van oktober 2019? Neem dan contact op met Pam van Montfort.