Stichting voor bijzonder primair en voortgezet onderwijs in de regio Haaglanden
LUCAS ACADEMIE

Lucas Boekenclub: boekrecensie Wiebelen en Friemelen

Boeiende gesprekken en verrassende inzichten: dat kenmerkt de bijeenkomsten van de Lucas Boekenclub. Minimaal 4 keer per jaar komen zo’n 16 enthousiaste lezers bij elkaar voor een boekbespreking. Een ding is zeker: dit is een club die de naam 'Leer'-netwerk eer aan doet!

 

Wiebelen en Friemelen (januari 2020)

 

Dit keer las de boekenclub het boek ‘Wiebelen en Friemelen’ van Monique Thoonsen en Carmen Lamp. 

Met veertien deelnemers werd gekeken naar een korte interactieve presentatie en werd het boek nabesproken. Het boek werd door alle lezers als prettig leesbaar ervaren en heel praktisch. Het boek zal er als naslagwerk regelmatig bijgepakt worden.

 

Zintuigelijke prikkelverwerking op leren

Het boek gaat over de invloed van zintuigelijke prikkelverwerking op leren. Dat wil zeggen de manier waarop kinderen met binnenkomende prikkels omgaan. Dit is voor iedereen verschillend.

 

De hele dag door komen prikkels binnen via de ogen, oren, neus, mond, tast, evenwicht en beweging. Vervolgens bepalen de hersenen of een prikkel al dan niet prioriteit krijgt. In het boek is dit prachtig gevisualiseerd door een 'portier' die de prikkels bij de deur vangt en alleen belangrijke prikkels doorlaat naar de hersenschors. Hierdoor wordt je je ervan bewust en volgt een reactie. Niet iedere portier is bij ieder mens hetzelfde. Een goede portier zorgt voor succes, maar een te strenge portier zorgt voor onderprikkeling. Hierdoor blijft een lichaam moeizaam ‘wakker’. Een te makkelijke portier zorgt juist voor overprikkeling. Bijna alle prikkels zijn belangrijk, waardoor de hersenen van deze personen worden overladen.

 

Wiebelfriemeltype

Om erachter te komen welk wiebelfriemeltype de boekenclubleden zelf waren, maakten zij een test. Hieruit kwam naar voren welk type een ieder is. Hieronder zie je de verschillende wiebelfriemeltypes:

 


bron: 7zintuigen.nl

 

Tips en trucs

Nu de leden precies wisten wat bij hen paste konden ze één van de materialen kiezen om de prikkels te activeren of te kalmeren. Met name het werken met een capuchon werd als positief ervaren. Daarnaast werd aangegeven dat kortere lestijden en veel beweging tussendoor van grote waarde zijn. Een echte eyeopener was dat hulpmiddelen alleen op gezette tijden ingezet dienen te worden. Een wiebelkussen heeft geen effect als je er de hele dag op moet zitten, maar wel als je dit bij instructie en verwerking doet.

 

Het boek heeft bij meerdere lezers voor een soort mindset-verandering gezorgd.

 

Er is meer begrip gekomen voor onder-/overprikkelde leerlingen. Kortom een boek waar we niet snel over uit gepraat raakten! Een echte aanrader, boordevol praktische ideeën!

 

Interesse? Kijk ook eens op de website van de schrijfster. 

 

 

Dit verslag is gemaakt door

Jessy Cleophas, intern begeleider van de Drie Linden in Den Haag.

 

Ook geïnteresseerd in de Lucas Boekenclub? Mail Loesje van der Geer, de Lucas Boekenclub-netwerktrekker.

 

Lees hier de boekrecensie over 'Slim, maar...' of de boekrecensie 'Het hele brein, het hele kind', of 'Kinderen bewust (op)voeden' of   Effectief rekenonderwijs op de basisschool.  Of kijk hier voor een overzicht van aankomende bijeenkomsten van de Lucas Boekenclub.