Begeleiden van nieuwkomers op school
donderdag 05 september 2024
Geef je les aan nieuwkomers of werk je in een groep waar nieuwkomers zitten? Dan is dit traject iets voor jou. Leer meer over hoe je het taalverwervingsproces en de sociaal-emotionele ontwikkeling bij nieuwkomers stimuleert. En vergroot je kennis over meertaligheid, cultuurverschillen en het begeleiden van leerlingen met trauma.
De werkgroep Nieuwkomersonderwijs Den Haag heeft namens de Haagse schoolbesturen het initiatief genomen voor een professionaliseringsaanbod voor leerkrachten en onderwijsondersteuners. Dit gaat in samenwerking met Hogeschool Utrecht waar een team van expert-docenten werkzaam is die deze scholingen kan verzorgen.
De thema’s die in die vijf sessies aan de orde komen zijn:
1. De kern van taalontwikkeling en meertaligheid
2. Taalontwikkeling en meertaligheid in de praktijk
3. Sociaal-emotioneel leren
4. Trauma en veerkracht
5. Ouderbetrokkenheid en culturele responsiviteit
Data en docenten
Datum | Docent |
05 september 2024 | Nelske van der Veer, Hogeschool Utrecht |
12 september 2024 | Nelske van der Veer, Hogeschool Utrecht |
19 september 2024 | Ouderbetrokkenheid: Clarissa Ballijns van Hogeschool Utrecht |
26 september 2024 | Taalontwikkeling/Meertaligheid: Clarissa Ballijns van Hogeschool Utrecht |
3 oktober 2024 | Taalontwikkeling/Meertaligheid: Clarissa Ballijns van Hogeschool Utrecht |
De doelgroep voor deze training: leerkrachten, werkzaam in een reguliere basisschool of leerkrachten die werken in specialistische voorzieningen voor nieuwkomers (bijvoorbeeld taalscholen of andersoortige opvang).
Is deze training vol? Mogelijk starten we in januari een nieuwe training. Mail bij interesse dan even naar info@luasacademie.nl
Over de trainers
| Nelske van der Veer: Toen ik met nieuwkomeronderwijs in aanraking kwam, ging mijn hart open. Wat uitdagend en fijn om met deze kinderen te werken! Inmiddels deel ik al jaren mijn kennis en ervaringen met andere leerkrachten. Ik neem je mee in theoretische achtergronden over taalontwikkeling en meertaligheid, maar nooit zonder de koppeling met de praktijk! |
| Clarisa Ballijns: Na 12 jaar in het reguliere onderwijs, ben ik me gaan verdiepen in sociaal emotioneel leren -met nadruk op- het meertalige kind en kinderen met extra ondersteuningsbehoeften. Vervolgens ben ik met nieuwkomerskinderen gaan werken als leerkracht, IB’er en trainer/coach. Daarbij hanteer ik de vraag: wat werkt voor deze groep kinderen en hoe maken we gebruik van ieders ontwikkelkansen? |
Participeren
Kennis verwerven
Oefenen
Bijeenkomst
Trainer: | Zie boven |
Tijd: | 17.00-20.00 uur |
Locatie: | Volgt: op een van de deelnemende scholen |
Doelgroep: | leerkrachten, werkzaam in een reguliere basisschool of leerkrachten die werken in specialistische voorzieningen voor nieuwkomers (taalscholen of andersoortige opvang). |
Kosten: | Voor de kosten van de cursus staan de besturen garant. Dus deelname brengt voor jou of je school geen kosten met zich mee. |
Annuleren: | Annuleren kan kosteloos tot uiterlijk een week tevoren. |
Bijzonderheden: | Voor een lichte maaltijd wordt gezorgd. |
Meld je aan