Conferentie Basisvaardigheden
dinsdag 14 november 2023
Om goed mee te kunnen doen in de maatschappij is het belangrijk dat leerlingen bepaalde vaardigheden ontwikkelen. Het gaat daarbij onder meer om basisvaardigheden op de gebieden taal (lezen, schrijven en mondelinge taalvaardigheid), rekenen-wiskunde en burgerschap (sociale & maatschappelijke vaardigheden). Daarnaast zal de komende jaren ook digitale geletterdheid een plek krijgen als basisvaardigheid.
Op deze conferentie worden voor alle basisvaardigheden workshops georganiseerd voor een brede doelgroep: voor leidinggevenden, leraren, COPA en IB-ers en OOP. Voor zowel po als vo.
Programma
Nieuwe kerndoelen voor po, vo en (v)so
SLO is in opdracht van OCW gestart met de ontwikkeling van nieuwe kerndoelen. Te beginnen met de leergebieden gericht op de basisvaardigheden. Het draait om twee belangrijke vragen: ‘wat is het waard om te leren?’ en ‘hoe schrijf je dat op in een curriculum?’ Herkennen we maatschappelijke problemen rondom leesvaardigheid en rekenvaardigheden voldoende in onze dagelijkse onderwijspraktijk? En hoe kunnen kerndoelen daaraan bijdragen.
Bernard Teunis is bij SLO verantwoordelijk voor het programma waarbinnen het curriculum wordt ontwikkeld. Hij neemt je mee in de opgeleverde conceptkerndoelen Nederlands / rekenen en wiskunde en de andere leergebieden en geeft inzicht in hoe je dit op korte termijn al kunt inzetten en wanneer het landelijk wordt ingevoerd.
De volgende workshops hebben een plek op de conferentie:
Dialoog onder Druk- Leon Meijs (auteur Dialoog onder Druk)
Hoe voer je als leraar het gesprek in de klas als de polarisatie zorgt voor het verkondigen van meningen en luisteren naar elkaar lastig maakt? Deze workshop biedt concrete handvatten bij het voeren van lastige gesprekken met leerlingen. Trainer Leon Meijs belicht kort de principes van het voeren van 'de 'Dialoog onder Druk' en gaat in op hoe je om kunt gaan met heftige uitspraken in de klas. Je gaat weg met praktische handvatten die je de volgende dag al kunt gebruiken.
Rijke Taal en thematische werken po - Anneke Smits (Lector Hogeschool Windesheim)
Een rijk taal- en kennisaanbod op school verbetert de leer- en maatschappelijke kansen van alle kinderen. Hoe creëer je op jouw school een taalrijkdom? En welke rol speelt het veelvuldig thematisch (voor)lezen van boeken met rijke taal hierin? Tijdens deze workshop gaat Anneke Smits in op de koppeling tussen rijke taal en thematisch werken en hoe jij dit als leraar kunt vormgeven. Vol met praktische informatie en tips om het leesbegrip van leerlingen te verbeteren.
Rijke Taal in het vo - Erna van Koeven (Hogeschool Windesheim)
Veel leerlingen kunnen hun potentie in het vervolgonderwijs niet waarmaken omdat ze struikelen op taal. Zo zien we vmbo-leerlingen soms laaggeletterd uitstromen uit het mbo en het komt voor dat havoleerlingen problemen krijgen in het hbo omdat ze de leerboeken niet begrijpen en geen teksten kunnen schrijven. Hoe kunnen we in het vo de kansen van alle leerlingen optimaliseren? Daarop is een rijk taal- en kennisaanbod op school een belangrijk antwoord. In deze workshop gaat Erna van Koeven in op de vraag hoe we er in het vo voor kunnen zorgen dat leerlingen een rijke taal- en kennisbasis bouwen. Je krijgt handvatten aangereikt die je morgen kunt toepassen in je lessen en in de school.
Taal in digitale geletterdheid - Anneke Smits (Lector Hogeschool Windesheim) en Raymond Trippe (Lucas Onderwijs)
Om zelfstandig, creatief en veilig in deze veranderende wereld te kunnen bewegen, hebben leerlingen specifieke kennis en vaardigheden nodig. Hoe beoordeel je bijvoorbeeld een nieuwsbericht op sociale media? Welke zoekopdracht geef je aan een zoekmachine? Hoe formuleer je een goede prompt voor ChatGPT? En hoe controleer je vervolgens het antwoord? Daar is taal voor nodig. Tijdens deze workshop verdiepen we ons in de vier domeinen van digitale geletterdheid. Per domein maken we de verbinding met taal, wat bekend is vanuit onderzoek en vertalen dit naar hele praktische tips voor in de klas. Deze workshop is voor leraren PO en VO. Voorkennis van digitale geletterdheid is niet noodzakelijk.
Differentiatie, leerlijnen en sterke rekenaars - Marian Hickendorff (Universiteit Leiden)
Onderzoek laat keer op keer zien dat de leerkracht de sleutel tot succes is in het rekenonderwijs. Afstemmen op de onderwijsbehoeften, vanuit kennis van (doorlopende) leerlijnen en didactische modellen, is daarbij essentieel. In deze sessie gaan we in gesprek waar de mogelijkheden en valkuilen liggen om dit als schoolteam vorm te geven en aan te pakken. Daarbij zullen we specifiek inzoomen op sterke rekenaars: een groep die onvoldoende uitdagend aanbod krijgt en waar dus onbenut potentieel zit. Daarbij geven we tips om het rekenonderwijs systematisch af te stemmen op de onderwijsbehoeften van deze groep leerlingen.
Datagestuurd werken met MMP - Marvin van Straalen (TIG)
The Implementation Group neemt je in deze workshop mee in de mogelijkheden van de data in het perspectief van de basisvaardigheden. Het doel is om te laten zien welke data in de Onderwijs Analyse App en het Coaching Dashboard beschikbaar is op klas- en leerlingniveau en hoe je deze kunt gebruiken. De workshop is bedoeld voor iedereen die interesse heeft in datageïnformeerd werken. Omdat niet iedereen met die interesse ervaring zal hebben met MMP, nodigen we je uit om eventueel samen te komen met jouw datacoach of andere MMP-gebruiker.
Speciaal voor OOP
Ben jij onderwijsondersteuner, pedagogisch medewerker of leraarondersteuner in het po? Dan kan je naast de workshops die op deze pagina worden aangeboden ook nog naar een aantal workshops speciaal voor OOP. Om morgen meteen te kunnen toepassen tijdens de begeleiding van individuele kinderen of kleine groepjes.
- Rekenen in de onderbouw. Deze worskhop gaat over de rekenontwikkeling van groep 1 tot en met groep 4. Jet krijgt inzicht in: Welke onderdelen zijn kernonderdelen en dus belangrijk voor leerlingen om goed te kunnen toepassen? Welke strategieën worden er aangeboden en welk materiaal kan je gebruiken bij de lessen of de ondersteuning aan groepjes of individuele kinderen?
- Het rekengesprek. Misschien herken je dit wel? Je bent aan het werk met een groepje of een kind en het wil maar niet lukken. Hoe je het ook aanbiedt, de leerling maakt steeds dezelfde fouten en je komt niet verder. Dan kan een rekengesprek een uitkomst bieden. Je gaat in gesprek met een kind en bouwt de rekenvragen langzaam op zodat je aan de slag kan met het specifieke probleem van dit kind.
- Woordenschat. In deze workshop leer je hoe je kan aansluiten in je taalaanbod bij het niveau van het kind. Hoe je de woordenschat kan vergroten en hoe viertakt werkt.
- Begrijpend lezen en spelling. Deze workshop geeft inzicht in welke spellingsregels heel belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de kinderen. Welke strategieën je kan aanbieden en hoe je het goede voorbeeld(modellen) geeft.
Participeren
Kennis verwerven
Ontdekken
Bijeenkomst
Tijd: | 16:00 uur inloop, start 16.30 tot 20.00 uur |
Locatie: | ISW Hoogeland, Professor Holwerdalaan 54-56 Naaldwijk |
Doelgroep: | leidinggevenden, leraren en OOP in po en vo |
Kosten: | Aan deze activiteit zijn geen kosten verbonden voor de deelnemer. Annulering kan tot maximaal één week voor de bijeenkomst. Daarna wordt 25 euro in rekening gebracht. |
Bijzonderheden: | De conferentie is inclusief een lichte maaltijd. Dieetwensen graag vermelden op het inschrijfformulier. |
Meld je aan