Formatief Evalueren met: René Kneyber
woensdag 17 februari 2021
De huidige toetscultuur op scholen voldoet niet meer aan de behoefte van leraren en leerlingen. Hoe creëer je meer eigenaarschap bij leerlingen op hun eigen leerproces? Hoe monitor je wat leerlingen echt kennen en kunnen?
Laat je inspireren op deze themaconferentie over een andere manier van toetsen.
Tijdens deze themaconferentie komen de drie zogenaamde formatieve vragen aan bod:
- Waar gaat de leerling naartoe?
- Waar staat de leerling nu?
- Wat is de volgende stap op weg naar het doel?
Interactieve lezing 'Wat is formatief toetsen?'
Veel scholen willen aan de slag met formatief toetsen. Ondanks de grote populariteit is er ook veel verwarring over wat de term houdt. Zo beschouwen sommigen formatief toetsen, ten onrechte, als toetsen zonder een cijfer. In deze lezing staat René Kneyber aan de hand van praktische voorbeelden stil bij wat formatief toetsen wel is, en wat het niet is. En hoe je deze didactische strategie efficiënt en effectief kunt inzetten.
Best Practices
Een aantal docenten vertellen in korte pitches over hun ervaringen met formaief evalueren in de klas. Zij delen voorbeelden die je zelf kunt toepassen in je eigen praktijk.
René Kneyber doceerde zestien jaar lang in het vmbo en daarbuiten. Hij schreef diverse spraakmakende boeken waaronder Orde houden, Het Alternatief en Toetsrevolutie. Sinds 2015 is hij lid van de Onderwijsraad.
Tweewekelijks verzorgt hij een column over onderwijs in Trouw.
Leervoorkeuren

Kunst afkijken

Participeren

Kennis verwerven
Lees meer over 'Voorkeuren van leren' ›Bijeenkomst
Tijd: | 16.00 - 17.15 uur |
Locatie: | online |
Doelgroep: | leraren vo |
Meld je aan