Werkatelier verdieping formatief evalueren: assessments en bewijs verzamelen van het leren
donderdag 22 april 2021
In deze sessie krijg je tools en tips aangereikt om tussentoetsen in je lessen te gebruiken, om te zien waar leerlingen staan in hun leerproces. Zo heb je aan het einde van het werkatelier een aantal praktische technieken en voorbeelden in handen die je de volgende dag al in je lessen kunt toepassen.
Heb jij al de nodige ervaring met formatief evalueren, maar weet jij eigenlijk niet altijd waar je leerlingen staan in het leerproces? Vaak blijkt het lastig om van iedere leerling, in een groep van 30 leerlingen, hierop zicht te krijgen. In dit werkatelier krijg je een verdieping op het toepassen van tussentijdse toetsen en het verzamelen van bewijs van het leren (assessments). Met deze technieken zorg je ervoor dat je weet waar je leerlingen staan en dit stelt jou en de leerlingen in staat om keuzes ter ondersteuning van het leerproces.
Tijdens deze sessie krijg je achtergrondinformatie en voorbeelden om dit laagdrempelig in je lessen toe te passen en maken we de koppeling met het geven van effectieve feedback. Daarnaast is de sessie vooral gericht op het ‘'samen leren en ontwikkelen’'. Met de nodige informatie en eigen ervaring, ga je samen met collega’s assessments (her)ontwerpen.
Neem vooral een verzameling voorbeelden mee van gemaakt werk van leerlingen (denk aan schriftelijke toetsen, brieven, essays, werkstukken, praktische opdrachten). Varieer in je selectie bij voorkeur in kwaliteit van de producten van leerlingen. Deze voorbeelden zijn tijdens het werkatelier te gebruiken voor het analyseren en (her)ontwerpen van assessments.
Trainer: Mathijs van Breukelen van het HCO
Een goede docent laat leerlingen niet spartelen en inefficiënt het wiel steeds opnieuw uitvinden. Maar een goede docent kauwt ook niet alles voor. Als onderwijsadviseur help ik docenten graag met het vinden van de juiste balans. Formatief evalueren biedt prachtige kansen om leerlingen eigenaar te maken van hun eigen leerproces en om alle leerlingen in de klas actief en productief te krijgen. Naast formatief evalueren houdt ik mij onder andere bezig met Leren Zichtbaar Maken de Lesson Study-cyclus.

Leervoorkeuren

Participeren

Kennis verwerven

Oefenen
Lees meer over 'Voorkeuren van leren' ›Bijeenkomst
Trainer: | Mathijs van Breukelen - HCO |
Tijd: | 16:00 - 18:00 |
Locatie: | Online - de link wordt op de dag zelf verstuurd. |
Doelgroep: | Docenten vo van Lucas Onderwijs |
Kosten: | Er zijn geen kosten verbonden aan deze activiteit. |
Meld je aan