Studiedag PRO
dinsdag 28 januari 2025
Kennis delen, verbinden, vieren Dat zijn de ingrediënten van de studiedag voor alle PRO's binnen Lucas Onderwijs dit jaar. Na een optimistische start door Kees van Amstel met 'De leraar die ik niet wilde worden' volgt een afwisselende dag vol ontmoeting, inhoud, actie en ontspanning. Schrijf je snel in, want anders is de workshop van je keuze misschien vol.
"De leraar die ik niet wilde worden"
In 'De leraar die ik niet wilde worden" geeft Kees van Amstel (Comedytrain, Spijkers met Koppen, tekstschrijver voor o.a. Klikbeet en Dit Was Het Nieuws) een hilarische schets van het onderwijs.
Passend onderwijs, onderwijsvernieuwing, maar ook wat op maat gemaakte tips voor onze Lucas PRO's alles komt aan bod in deze wervelende opening.
Programma
9.00 uur Inloop - Inschrijven aan de balie
9.30 uur Start - Vind je collega
10.00 uur De leraar die ik niet wilde worden - Kees van Amstel
11.15 uur Gesprekstafels - Ontmoet je collega
12.00 uur Lunch
13.00 uur Workshop - Keuze bij aanmelding aangeven
14.45 uur Pubquiz
15.45 uur In de actie - Bowlen, darten, poolen, snookeren en/of borrelen
16.45 uur Prijsuitreiking pubquiz
17.00 uur Einde
Workshops
Bij het aanmelden maak je een keuze uit de volgende workshops. Ben er snel bij, want vol is vol!
| Groepsdynamiek Waarom gedraagt een groep zich zoals ze dat doet? Wie speelt welke rol? Zowel het preventief werken als het bijsturen van ongewenste dynamieken staat hierbij centraal. Hoe dit werkt, hoe je dit in kaart brengt èn positief bijstuurt, vertelt Ivo Dokman je tijdens deze workshop. Ivo is mede-auteur van het boek 'IK in de WIJ' groepsdynamisch werken in het onderwijs. |
| Leerlingmotivatie Hoe zorg je dat de leerlingmotivatie hoog blijft of wordt verhoogd? Door bewuster te zijn van waar sta jij voor staat als leraar en dit in te zetten richting jouw leerlingen. Hoe? Daar neemt Kirsten je in mee tijdens deze workshop. Kirsten Cuppen werkte in het pro en was docent mbo van het jaar 2021. |
| ChatGPT in de klas Schrijfrobots als ChatGPT bieden kansen voor docenten èn leerlingen. Hoe zet je deze technologie in bij de voorbereiding van je lessen? en hoe leer je leerlingen er verantwoord mee te werken? Ontdek praktische toepassingen tijdens deze workshop. Raymond Trippe is vanuit Lucas Onderwijs o.a. betrokken bij het Nationaal onderwijslab AI van de Radbouduniversiteit. Neem je laptop mee! |
| De invloed van licht verstandelijke beperking op gedrag Wat is een LVB en wat is de invloed van trauma, stress en de omgeving op problematisch gedrag van leerlingen met een LVB? Hoe zorg je dat je een leerling met een LVB niet overvraagt, maar wel hoe verwachtingen stelt? Allemaal zaken die aan de orde komen tijdens deze workshop van Camilla Verschoore van het Landelijk Kenniscentrum LVB. |
| TOS in de klas Hoe ga je om met leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis? Tijdens deze workshop van Bernadette Sanders krijg je praktische tips om de leerlingen beter te begeleiden, denk hierbij aan omgaan met leer- en gedragsproblemen, inspelen de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling. Bernadette geeft trainingen en workshops en is auteur van verschillende boeken over TOS, waaronder Taalontwikkelingsstoornissen in de klas. |
| Herstelgericht werken - gedrag begrijpen en escalaties voorkomen Hoe kun je gedrag beter begrijpen en escalaties voorkomen, terwijl je de relatie met je leerlingen behoudt? Onze cluster 4 school De Opperd werkt volgens de principes van herstelgericht werken. Annemieke Turfboer en Sandy Oostdijk geven je inzicht in de oorzaken van gedrag, staan stil bij waarom straffen niet effectief is en hoe emotiemanagement, bij leerling èn docent, cruciaal is voor een constructief gesprek. Praktische handvatten krijg je in de vorm van een gespreksmodel om situaties beter te begeleiden. Zo kan je de volgende dag meteen aan de slag met wat je hebt geleerd. |
| Ontdek de kracht van Snappet in het PRO Hoe zet je het adaptieve, digitale leermiddel Snappet effectief in binnen het praktijkonderwijs? Krijg nog meer zicht op leerlijnen, de ontwikkeling van leerlingen en de mogelijkheid om leerlingen eigenaarschap te geven over hun eigen ontwikkeling. Tijdens deze workshop krijg je niet alleen waardevolle kennis over de mogelijkheden van Snappet, maar ook praktische tips en tools om direct in je eigen lessen toe te passen. Neem je laptop mee als je deze workshop volgt. |
| Hoge verwachtingen voor alle leerlingen Hoe zorg je dat je werkt vanuit hoge verwachtingen, terwijl je jouw leerlingen niet onder- maar ook niet overvraagd. Dat vraagt maatwerk. Tijdens deze workshop geven Astrid van Uden en Mark Mondria van het pro Zoetermeer vanuit de praktijk handige tips waarmee je direct aan de slag kan. |
Kunst afkijken
Participeren
Ontdekken
Bijeenkomst
Tijd: | 9.00 - 17.00 uur |
Locatie: | Dekker Zoetermeer, Scheglaan 12 Zoetermeer |
Doelgroep: | alle medewerkers van het PRO |
Meld je aan