Gedragsparade (po)
woensdag 19 maart 2025
Verbondenheid. Hèt thema van de gedragsparade dit jaar. Hoe zet je de relatie met jouw leerlingen in om hun motivatie te verhogen?
Met: Marcel van Herpen over hoe een goede relatie de prestaties verhoogt en workshops gericht op de relatie: van het kind met zichzelf, van jou met het kind en van jou en het kind met de ouders.
Competentie, autonomie en verbondenheid (Deci & Ryan-1985; 2000). Iedereen kent dé drie basisbehoeften die invloed hebben op de intrinsieke motivatie. Als leraar kan je op deze behoeften inspelen om de motivatie bij jouw leerlingen te verhogen. Dit jaar gaat de gedragsparade over Verbondenheid: van de lezing van Marcel van Herpen tot en met de workshops: alles draait dit jaar om 'relatie'.
Programma
14.00 uur | Inloop |
14.30 uur | Workshopronde |
15.30 uur | Paradepauze |
16.00 uur | Interactieve lezing: Marcel van Herpen |
17.00 uur | Afsluiting |
Lezing Marcel van Herpen Verbondenheid zorgt voor goede prestaties Hoe kun je nog beter leren te verstaan waarom kinderen zeggen wat ze zeggen en doen wat ze doen? Ook als het soms even niet 'vanzelf' gaat? In zijn verhaal neemt Marcel van Herpen je mee in hoe je als leraar kan draaien aan de knop van 'verbondenheid' om de motivatie, en daarmee de prestatie van je leerlingen te verhogen. Om als het wat moeilijker gaat met een kind niet meteen (en alleen) oplossingen te zoeken in protocollen en methodes, maar te doen wat de basis is van jouw vak als leraar: het perspectief van de leerling innemen en te zoeken naar verbinding. | | "De manier waarop kinderen zich uitdrukken zegt iets over hoe ze zijn ingedrukt" |
Over Marcel van Herpen
| | Marcel van Herpen – van het Centrum Pedagogisch Contact - stond aan de wieg van de eerste school voor ErvaringsGericht Onderwijs. In diverse landen begeleidde hij tal van pedagogische- en schoolontwikkelingstrajecten. Marcel geeft (internationale) lezingen en schreef de boeken: “Ik, de leraar”, “Wij, de leraar”, “Wij zijn Leiders”, “Ik, de coach”, “Werk voor de reünie” en “Veerkracht is een leerkracht”. |
Workshops
Alle workshops zijn dit jaar gericht op de relatie: van het kind met zichzelf, van jou met het kind en van jou en het kind met ouders. Alle workshops draaien om de driehoek leerling - ouders - leraar.
Je maakt bij binnenkomst een keuze uit een van onderstaande workshops.
Tijdlijn - inzicht in relaties om het kind
De Tijdlijn van Kennisnetwerk Jeugd Haaglanden visualiseert gebeurtenissen in het leven en de ontwikkeling van een kind. Het kan gebruikt worden bij een kind waarbij meerdere professionals vanuit de jeugdhulp, het onderwijs en/of de ondersteuning aan ouders betrokken zijn en brengt alle perspectieven samen. De Tijdlijn geeft inzicht wat er aan de hand is en helpt om te bepalen wat te doen. Je kan de tijdlijn ook gebruiken om gedrag in de klas te registreren. Meteen toepasbaar in de praktijk.
Omgaan met emoties - het trainen van zelfbesef en zelfmanagement bij leerlingen
Hoe leer je leerlingen omgaan met diverse emoties? Een goede emotieregulatie, maar ook het taal geven aan emoties is van belang voor alle relaties die kinderen aangaan: met andere kinderen in de klas, met jou en met hun ouders. Zelfbesef en zelfmanagement zijn hierbij onmisbaar. Hoe stimuleer je als leraar deze competenties bij een leerling? Deze workshop bevat theorie kennis en praktische tips om meteen mee aan de slag te gaan.
Het lastige, goede gesprek - relatie met ouders
Hoe sta je samen met de ouders van je leerlingen rondom het kind? Met name als ouders andere (culturele) normen en waarden hebben dan jij is het soms moeilijk om echt in contact te komen en te blijven. Hoe zorg je in dit soort gevallen voor een open, nieuwsgierige houding waarin het gesprek echt over het kind kan blijven gaan? Verken in deze workshop jouw eigen normen en waarden en krijg praktische tips om het gesprek te voeren met ouders die andere waarden (lijken te) hebben.
De relatie herstelt - opnieuw een goede relatie met het kind
Als leraar wil je er voor elk kind zijn en kinderen altijd een nieuwe kans geven. Soms is het lastig om het kind en zijn/haar gedrag te scheiden, zeker als er al veel is voorgevallen. Hoe kan je als leraar de relatie met het kind echt herstellen, ook als deze beschadigd is? Deze workshop geeft inzicht in hoe je achter het gedrag van een kind kunt kijken en geeft je handelingsmogelijkheden om te werken aan een (om wat voor reden dan ook) verstoorde relatie met een kind in je klas.
Kunst afkijken
Participeren
Kennis verwerven
Bijeenkomst
Tijd: | 14.00 - 17.00 uur |
Locatie: | Op een van onze scholen (locatie volgt) |
Doelgroep: | leerkrachten, ib'ers, pedagogisch medewerkers en klassenassistenten in het po |
Kosten: | Aan deze bijeenkomst zijn geen kosten voor de deelnemers verbonden. |
Annuleren: | Annulering tot 1 week voor de bijeenkomst is kosteloos, hierna zal €25,- in rekening worden gebracht bij de school voor reeds gemaakte kosten. |
Meld je aan