Stichting voor bijzonder en openbaar primair en voortgezet onderwijs in de regio Haaglanden
LUCAS ACADEMIE

Lucas Boekenclub: de gouden weken

Boeiende gesprekken en verrassende inzichten: dat kenmerkt de bijeenkomsten van de Lucas Boekenclub. Minimaal 4 keer per jaar komen zo’n 16 enthousiaste lezers bij elkaar voor een boekbespreking. Een ding is zeker: dit is een club die de naam 'Leer'-netwerk eer aan doet!

 

De gouden weken 2.0 (mei 2021)

15 leerkrachten van verschillende scholen bespraken online het boek De gouden weken 2.0 van Boaz Bijleveld. Via een eerste korte samenvatting kwamen de gouden, zilveren en bronzen weken van het jaar aan bod. De uitspraak “met positieve groepsvorming ben je het hele jaar bezig”, kon iedereen beamen! Naast dit boek zijn er meer boeken en artikelen genoemd die bijdragen aan een positief klassenklimaat. Denk bijvoorbeeld aan Kees van Overveld: “De kracht van de groep verslaat de macht van de eenling”.

 

Algemene indruk

De deelnemers vonden het een fantastisch boek, vooral omdat het zo’n overzichtelijk en praktisch boek is met veel energizers. Het boek leest prettig. Het stappenplan is duidelijk en goed bruikbaar in de praktijk. Het is een goed boek om direct aan het begin van het schooljaar mee te starten (stappenplan). Tip: plan de gouden week direct in bij je weekplanning!

 

Startgesprekken

Ook de startgesprekken kwamen aan bod. Veel scholen starten het jaar met een kennismakingsgesprek met ouders. Boaz Bijleveld tipt in het boek om een omgekeerd oudergesprek te houden waarbij de ouders het meest aan het woord zijn. Door ouders vooraf een vragenlijst in te laten vullen, heb je een leidraad waar het gesprek over kan gaan. Zorg voor een goede sfeer en voldoende tijd. Ook kindgesprekken zijn waardevol om het jaar mee te beginnen.

 

De verschillende fases binnen groepsvorming

Fase 1: Forming (oriënteren)

Doel van de oefeningen: kinderen met elkaar in contact brengen.

Oef.: maak groepjes van 4; ga op een lijn staan op volgorde van je verjaardag; de vertelkoffer.

 

Fase 2: Storming (presenteren)

Doel van de oefeningen: Strijd om de macht tussen de verschillende groepjes en leiders van de klas te verminderen. Ieder kind kiest zijn positie in de klas. Wie is de leider/volger?

Oef.: samenwerken waarbij de rollen worden afgewisseld (leiden en volgen). Bijvoorbeeld: cijfer maken met elkaar; maak een foto-opdracht 1 op de tafel, 1 onder de tafel, de rest op een stoel:hoe los je het op; Aap de leider na.

 

Fase 3: Norming (normeren)

Doel van de oefeningen: samen met de groep aandacht besteden aan het formuleren van groepsregels.

Oef.: de bal gaat rond; het vierkant lopen; groepsregels met elkaar afspreken schrijven. Alle kinderen zetten hun handtekening bij de groepsregels/klassenafspraken.

 

Fase 4: Performing (presenteren)

Doel van de oefeningen: er wordt gewerkt aan vertrouwen hebben/ krijgen in elkaar, het accepteren van elkaar, waardoor de sfeer goed is in de groep.

Oef.: de puttrekker, je naar achteren laten vallen: je wordt opgevangen door je klasgenoot.

 

Fase 5: Reforming (evalueren)

Doel van de oefeningen: afscheid nemen van elkaar/ van het schooljaar. Met elkaar kijk je positief terug op het afgelopen schooljaar.

Oef.: in de laatste week foto’s laten zien hoe het jaar is geweest.

 

 

 

Tot slot hebben we met de groep tips gedeeld over welke activiteiten je bij welke fase kan inzetten. Ook is er gesproken over de organisatie in een klas van 30 kinderen. Dat wordt soms als best lastig ervaren. Een speelzaal kan helpen. Het is belangrijk dat een kind mag zijn wie het wil zijn. Bij welke rol voelt het kind zich goed?

Dit verslag is gemaakt door Jacqueline Bergen Henegouwen van de Fontein.

Ook geïnteresseerd in de Lucas Boekenclub? Mail Loesje van der Geer, de Lucas Boekenclub-netwerktrekker.

 

Lees hier meer boekrecensies. Of kijk hier voor een overzicht van aankomende bijeenkomsten van de Lucas Boekenclub.