Stichting voor bijzonder primair en voortgezet onderwijs in de regio Haaglanden
LUCAS ACADEMIE

Lucas Boekenclub boekrecensie 'Het hele brein, het hele kind'

Boeiende gesprekken en verrassende inzichten: dat kenmerkt de bijeenkomsten van de Lucas Boekenclub. Minimaal 4 keer per jaar komen zo’n 12 enthousiaste lezers bij elkaar om voor een boekbespreking. Een ding is zeker: dit is een club die de naam 'Leer'-netwerk eer aan doet!

Het hele brein, het hele kind (januari 2019)

Tijdens de eerste bijeenkomst van de Lucas Boekenclub in 2019 op 8 januari jl. staat het boek ‘Het hele brein, het hele kind’ van Daniel Siegel en Tina Payne Bryson centraal. De subtitel van het boek luidt ’12 (revolutionaire) strategieën om de ontwikkeling van je kind te stimuleren’ en dat spreekt aan: maar liefst 17 (!) lezers hebben zich in de voorliggende weken op het boek gestort.

Ongedwongen sfeer

De sfeer zit er op deze frisse januaridag in ieder geval goed in. Onder het genot van de nodige borrelhapjes geven twee leden een korte presentatie. Elk van de zes hoofdstukken komen aan bod met een aantal ‘brein’-onderdelen en strategieën. Aan de hand van een korte uitleg wordt duidelijk hoe je als ouder(s) kunt bijdragen aan de ontwikkeling van het brein van het kind.

Naslagwerk

Het is al snel duidelijk dat sommige Boekenclub-lezers het boek wat ‘stoffig’ vinden en soms zelfs ‘lastig te lezen’. ‘Het lijkt soms meer een naslagwerk’ merkt een van de aanwezigen op. Ook lijkt het boek meer gericht te zijn op ouders dan op professionals in het onderwijs. Veel van de beschreven strategieën blijken de aanwezigen al onbewust in te zetten. Voor hen geeft het boek bevestiging dan dat er nieuwe inzichten worden opgedaan.

Interessante illustraties

Toch voegt het boek ook voor een deel van de Boekenclub-lezers iets toe aan hun kennis. Met name de illustraties in het boek vinden zij zeer verhelderend. De illustraties zijn bovendien geschikt voor ouders om aan het kind uit te leggen hoe het brein werkt. Een aantal boekenclubleden heeft die onderdelen uit het boek specifiek gebruikt in het werken met leerlingen. En dat werkt goed. Hun ervaringen maken duidelijk dat juist door die tekeningen de leerling inzicht krijgt op wat er in het brein ‘speelt’. En hoe je dit op een positieve manier beïnvloedt met de beschreven strategieën.

Dit vindt de Lucas Boekenclub van‘Het hele brein, het hele kind’:

• Het boek is vooral gericht op ouders;
  • Het boek is vrij theoretisch en leest niet gemakkelijk weg;
  • De beschreven strategieën zijn weinig revolutionair maar voegen desondanks betekenis toe voor de aanwezige onderwijsprofessionals;
  • De illustraties zijn het meest ‘revolutionair’ en vormen een concrete toevoeging voor onderwijsprofessionals;
  • Het boek is hoe dan ook een aanrader om te lezen: er is zeker waardevolle kennis opgedaan door de lezers.

Leren van elkaar

De bijeenkomst wordt afgesloten met een coöperatieve werkvorm. Met gekleurde post-its in de aanslag is er gekeken naar welk van de strategieen uit het boek al in de praktijk worden toegepast. Door met elkaar in gesprek te gaan over wat er al qua kennis toegepast wordt in de praktijk, of wat de aanwezigen juist graag toe zouden willen passen, heeft de inhoud van het boek een verdere verdieping gekregen.

Dit verslag is gemaakt door Jessy Cleophas, intern begeleider op De Drie Linden, een katholieke basisschool in Den Haag.

Lees hier de boekrecensie over 'Slim, maar...' of de boekrecensie over 'Kinderen bewust (op)voeden'. Of kijk hier voor een overzicht van de bijeenkomsten van de Lucas Boekenclub.

Ook geïnteresseerd in de Lucas Boekenclub? Mail Loesje van der Geer, de Lucas Boekenclub-netwerktrekker.