Stichting voor bijzonder primair en voortgezet onderwijs in de regio Haaglanden
LUCAS ACADEMIE

Onderwijs op afstand op Paschalis

Onderwijs op afstand – Inspiratie

Op dit moment ontstaan er in de Lucasscholen veel mooie initiatieven rondom Onderwijs op afstand. In het kader van 'leren van en met elkaar' willen we hier aandacht aan besteden en elkaar inspireren. Lees in onderstaand voorbeeld hoe een leerkracht van Lucasschool Paschalis onderwijs op afstand oppakt.

 

Hoe geven jullie vorm aan onderwijs op afstand? 

Ik gebruik Snappet, basispoort voor nieuwsbegrip, youtube en google classroom om naar mijn leerlingen te communiceren. Mijn dag begint om kwart over 8: Ik zet alle berichten klaar op classroom waarin ik instructiefilmpjes (met screen-o-matic) heb geplaatst. Ik stuur iedere dag een raadsel, zoals: 'Waarom is een banaan krom en hebben pinguïns knieën?' Vervolgens zet ik de lessen in Snappet open en kijk ik of leerlingen beginnen aan de lessen. Ze weten wat zij moeten doen. Elke maandag sturen we een weektaak die zij normaal gesproken in de klas gebruiken. Om 09:00 heb ik een afspraak met een groepje leerlingen voor verlengde instructie rekenen en daarna geef ik een verlengde instructie spelling. Tussendoor stellen leerlingen vragen (in hangout van Google of in de chatfunctie van Snappet). Een verlengde instructie begrijpend lezen en taal volgen later in de week.  Afgelopen week heb ik alle leerlingen individueel via zoom of hangout gesproken. Ik merk dat leerlingen mij steeds beter kunnen vinden. Ze vinden het fijn om hun eigen juf of meester te zien.

 

Kun je een mooi voorbeeld geven? 

De glimlach op de gezichten van de kinderen en de glimlach op mijn gezicht als we elkaar weer zien! Zo belangrijk is het om een warme band met je leerlingen op te bouwen. Ook geven de beeldmaterialen van de leerlingen en de lieve berichtjes mij de meeste energie. 

 

Heb je verder iets opvallends te melden?

Voor mij is het voordelig dat ik op een school werk met een leerlingpopulatie met een hoge sociaal-economische status. Ouders zijn betrokken en kunnen de kinderen helpen. Differentiatie is (gedeeltelijk) mogelijk via Snappet. Normaal gesproken bieden wij echter meer uitdaging. Ik kan nu niet precies overzien of leerlingen zich vervelen. Daarom zijn de videobel afspraken fijn. Volgende week wil ik met heel mijn klas videobellen. Mijn grootste zorg voor het onderwijs is de kansenongelijkheid bij scholen in achterstandswijken. Ik kan me voorstellen dat die meer moeite hebben met de communicatie. Ik hoop voor die scholen dat de sluiting van de scholen niet heel veel langer gaat duren. 

 

Heb je een vraag aan Paschalis of wil je een ervaring delen? Klik hier   




Andere verhalen