Stichting voor bijzonder primair en voortgezet onderwijs in de regio Haaglanden
LUCAS ACADEMIE

In het zonnetje: Maurits van Iersel

Van ‘spin in het web’ tot alleskunner: de OOP’ers op de scholen van Lucas Onderwijs zorgen ervoor dat alles op rolletjes loopt op school. In deze nieuwe serie van de rubriek ‘In het zonnetje’ gaat Annemarie Marzolla op bezoek bij de mensen die het verschil maken op school. 
    

Na acht jaar met veel plezier in de kinderopvang gewerkt te hebben, heeft Maurits de overstap gemaakt naar het basisonderwijs. In verband met de coronacrisis spreek ik hem op ‘mijn eigen school’, waar hij zich de visie en werkwijze van Maria Montessori snel eigen heeft gemaakt.

Wie ben je?

Ik ben Maurits van Iersel,  getrouwd met Caroline en vader van twee zonen; Luc van 7 en Tom van 6 jaar. In mijn vrije tijd ben ik veel in de natuur te vinden. Lekker wandelen of voetballen met mijn zonen. Met het gezin spelen wij ook graag spelletjes.

 

Van filiaalmanager naar leerkracht in spé

Na het afronden van zijn studie Detailhandel werkte Maurits acht jaar als filiaalmanager. Toen hij de uitdaging in zijn werk begon te missen, besloot hij een andere weg in te slaan. Hij kon altijd al goed met kinderen omgaan en wilde ze graag wat leren. Een baan in de kinderopvang leek een logische keuze. Maurits combineerde de opleiding met werken en ging aan de slag als pedagogisch medewerker bij ‘Be for Kids’. Het spelend leren met kinderen van 2 tot 4 jaar was zijn inspiratie om uiteindelijk de overstap naar het onderwijs te maken. “Het geeft mij voldoening om een kind iets te leren en talent te ontdekken”, vertelt Maurits. 

 

De volgende stap

Studeren en tegelijkertijd werken is druk, maar studeren en werken in combinatie met een gezin is pas echt hectisch. Gelukkig vond Maurits al vlug een leuke stageplek als onderwijsassistent op CBS de Melodie en van het een kwam het ander. “Vanaf september sta ik op de Melodie twee dagen voor de groep, werk ik een dag op het Kristal én ondersteun ik een dag per week de bovenbouw op de John F. Kennedy”, zegt Maurits. Hij vertelt mij dat hij zoveel mogelijk ervaring wil opdoen. De visie van Maria Montessori past hem als een jas. “Kijken naar de puurheid van kinderen, individuele kwaliteiten en uitgaan van talenten. Dàt vind ik mooi aan werken met kinderen.” 

 

Anneke Peters, directeur van de John F. Kennedyschool, vult aan: “Vanaf het eerste moment is Maurits 100% betrokken bij de scholen waar hij werkt. Hij weet moeiteloos verschillende scholen te combineren. Al op de eerste dag dook hij op eigen initiatief in de Montessori- methode toen zijn begeleider na schooltijd een andere afspraak had.” Ze vertelt verder dat Maurits als collega gewaardeerd wordt om zijn positieve, open en nieuwsgierige houding. “Wanneer hij over een half jaar weer naar een andere school gaat, dan weet ik zeker dat hij zich ook daar inzet om zo veel mogelijk te leren en bij te dragen aan de ontwikkeling van ieder kind”, aldus Anneke. 

 

 

Ik wil kinderen het gevoel geven dat ik voor ze ga!

In het Montessorionderwijs ondersteunt Maurits de middenbouw, waar de groepen 3, 4 en 5 bij elkaar zitten. Vanwege het lerarentekort zijn er in deze groepen naast de leerkracht elke dag onderwijsondersteuners aan het werk.  Paulien - middenbouwleerkracht en collega van Maurits – werkt op maandag met hem samen en vertelt mij: “Het fijne aan Maurits is dat hij direct contact heeft met de kinderen. Hij is rustig en laat de kinderen vertellen waardoor hij goed kan helpen met de vragen waar zij mee zitten. Hij wil zo veel mogelijk leren. Dat is terug te zien in het enthousiasme waarmee hij alles aanpakt. Voorlezen, lesjes geven, rondes lopen en vragen beantwoorden, hij doet het allemaal en daarnaast is hij altijd bereid te helpen.” Maurits heeft zelf ook een heel duidelijk beeld over zijn rol als leerkracht. “Ik wil de kinderen het gevoel geven dat ik voor ze ga, dat ze mij kunnen vertrouwen en dat ze doen wat ze moeten doen om zichzelf te ontwikkelen.”

 

En dan ligt je studie stil..

Hoe is het wanneer je na een paar maanden studie aan de Flex PABO geconfronteerd  wordt met de coronacrisis? “Ik vind het een hele heftige tijd”, zegt Maurits. “Niet alleen op school is alles anders, maar ook privé. Mijn eigen kinderen en vrouw zitten thuis en mijn studie ligt vrijwel helemaal stil. Daarnaast zijn er veel mensen ernstig ziek of komen te overlijden. Dat doet wat met een mens.” “Máár”, gaat hij verder, “deze bijzondere tijd geeft je de unieke mogelijkheid om je eigen kinderen les te geven.”
De afgelopen weken heeft Maurits het team ondersteund door de noodopvang te verzorgen voor kinderen van wie de ouders in een cruciaal beroep werken. Een unieke ervaring in het onderwijs. 

 

Het zal een pittig jaar worden voor Maurits: studeren en werken, van kleuters naar middenbouw/bovenbouw en dat op drie verschillende scholen van Lucas Onderwijs. Maar als ik zie hoe hij geniet van het werken met kinderen, komt het wel goed.
Veel succes Maurits, jij voelt je in het basisonderwijs als een vis in het water!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over Annemarie: 

Annemarie werkt op de John F. Kennedyschool, een Montessorischool in Mariahoeve, Den Haag. Voor Lucas Academie maakt Annemarie portretten van medewerkers op scholen van Lucas Onderwijs.  

 

In het zonnetje

Eerder zette Annemarie de conciërges van Lucas Onderwijs in het zonnetje. Deze serie portretten kun je hier teruglezen.

 

Zelf in het zonnetje of wil je één van de medewerkers bij jou op school aandragen? 

Neem dan contact op met  Annemarie.