Leren zichtbaar maken in de klas... hoe doe je dat?
woensdag 22 september 2021
Ben jij nieuwsgierig wat Leren zichtbaar maken (John Hattie) inhoudt? Tijdens de conferentie Leren zichtbaar maken in de klas… hoe doe je dat? vertelt Joost Maarschalkerweerd aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden hoe dit eruit kan zien. Hoe betrek je leerlingen, wat is goede feedback en wat is een zichtbaar lerende leerling?
Het programma Leren zichtbaar maken van John Hattie helpt je scherp te krijgen wat de impact van jouw lesgeven is op het leren van leerlingen en vergroot de betrokkenheid van het leerproces van de lerende leerling.
Bij Leren zichtbaar maken ligt de focus op:
- het leren van de leerling;
- de impact van de leraar op het leren;
- manieren om de impact te vergroten; en
- continue verbetering door het evalueren van het effect van het handelen van de leraar op de leerling.
Basisscholen Onze Wereld en Het Lichtbaken werken sinds kort met LZM en SBO het Avontuur werkt hier al langer mee. Zij vertellen in workshops over hun ervaringen met De Leerkuil, werken met een doelenmuur in de klas, en met het geven van feedback aan leerlingen. Het verhaal van deze drie scholen is ook te lezen in onze koersparel 'Leren zichtbaar maken'.
Workshops
Tijdens de themaconferentie kun je kiezen uit de volgende workshops:
Leerkuil Wie zich in de leerkuil bevindt, is uit zijn comfortzone gekomen. Dat hoeft niet voortdurend te gebeuren, maar het moet wel iets zijn dat tijdens het leren regelmatig voorkomt. Hoe wordt de leerkuil toegepast bij Leren Zichtbaar Maken? | het Lichtbaken (Kilian Geryszewski) Henk en Emine van Onze Wereld laten je graag een praktijkvoorbeeld zien) |
Doelenbord Via dit bord kunnen kinderen zelf zien aan welke doelen ze ‘vorige week’ hebben gewerkt en aan welke ze ‘deze week’ gaan werken. | Onze Wereld (Cybele, Lale en Soukaina) |
Portfolio De leerling kan zelf dagelijks bijhouden hoe ver hij of zij is en waar hij of zij zich in de leerkuil bevindt. | SBO het Avontuur (Stephan Ligtvoet & Mariska van Oosten) |
Feedbackgesprekken feedback en tips helpt om zaken aan te scherpen en te verbeteren. | SBO het Avontuur (Maarten van der Kraan en Susanne Schutz) |
Succescriteria Welke leerkrachtkenmerken passen bij Leren zichtbaar maken en wat kun je als school doen om de leerlingkenmerken te stimuleren? | door Onze Wereld (Ezgi en Eline) |
Snappet en LZM Hoe kun je de principes van Leren Zichtbaar Maken combineren met het gebruik van Snappet? | door het Lichtbaken (Emma v Amerongen) |
Het programma van de dag ziet er als volgt uit:
13.00 uur Ontvangst met lunch en een korte ‘Onze Wereld -tour’.
14.00 uur Lezing en workshops Leerkuil, Doelenbord, Portfolio.
15.00 uur Lezing en workshops Feedback, Succescriteria en Snappet.
16.00 uur Laatste ronde met keuze uit alle 6 workschops.
17.00 uur Verwacht einde
Over de trainer

Joost Maarschalkerweerd was onderwijsadviseur en trainer bij het HCO en Bazalt en werkt inmiddels bij de Erasmusuniversiteit. Zijn specialisme is Leren zichtbaar maken en met name interactieve didactiek. Daarnaast is hij Marzano-expert en Coöperatieve leerstrategieëntrainer, waarmee hij interactieve didactiek vorm geeft op basis van onderzoek en theorie.
Kijk-je-rijk
In september openen bovengenoemde scholen ook hun deuren voor een Kijk-je-Rijk:
- Op 28 september ben je welkom op SBO het Avontuur
- Op 29 september ben je welkom op Het Lichtbaken.
- Op 30 september ben je welkom op Onze Wereld.
Voor meer informatie en inschrijven voor de Kijk-je-Rijk klik HIER.

Kunst afkijken

Kennis verwerven

Online
Bijeenkomst
Trainer: | Joost Maarschalkerweerd en leraren van Onze Wereld, Het Lichtbaken en SBO Het Avontuur |
Tijd: | 13.00 - 17.00 uur, aanvang met lunch |
Locatie: | Onze Wereld Brandtstraat 87 Den Haag |
Doelgroep: | Leraren en schoolleiders |
Kosten: | Aan deze activiteit zijn geen kosten voor de deelnemer verbonden. |
Annuleren: | Annulering tot 1 week voor de bijeenkomst is kosteloos, hierna zal €25,- in rekening worden gebracht bij de school voor reeds gemaakte kosten. |
Meld je aan